Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Informacje

25 listopada - Dzień Kolejarza i Pracowników Kolei

W dniu 25 listopada obchodzimy w Polsce Dzień Kolejarza i Pracowników Kolei.  Data nawiązuje do wspomnienia św. Katarzyny Aleksandryjskiej, która jest patronką kolejarzy.

Kolej zmieniła świat! Miała niezwykłe znaczenie w rozwoju gospodarczym terenów, przez które przebiegała. Historia kolei w naszym regionie sięga roku 1875, kiedy to w Petersburgu podczas posiedzenia Komitetu Ministrów podjęto decyzję o budowie nowej linii kolejowej z Iwangorodu (Dęblina) do Dąbrowy (Górniczej), z odgałęzieniami do Koluszek i Ostrowca. Linia, poprzez Kolej Nadwiślańską, miała umożliwić łączność pomiędzy Zagłębiem Dąbrowskim, Łódzkim Okręgiem Przemysłowym oraz Zagłębiem Staropolskim, a dostawy węgla stworzyć dla tych rejonów zupełnie nowe perspektywy rozwoju. Kolej miała też bardzo duże znaczenie strategiczne. Minister wojny zastrzegł, że zaprojektowana linia powinna mieć rosyjską szerokość toru (1524 mm) oraz powinna przebiegać przez dwa tunele, które w razie wkroczenia wojsk nieprzyjacielskich do Królestwa Polskiego mogłyby zostać łatwo zniszczone, tym samym blokując transport kolejowy na linii.  W roku 1881 rozpoczęto wytyczanie przebiegu trasy. Linia kolejowa w zatwierdzonej postaci miała liczyć 461,9 km i była to najdłuższa linia kolejowa w Królestwie Polskim. Trasa przyszłej kolei przebiegała między innymi przez następujące miejscowości: Dęblin, Radom, Bzin, Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce, Dąbrowa. Miała odgałęzienia z Bzina (Skarżyska-Kamiennej) przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz w przeciwnym kierunku do Ostrowca i Bodzechowa, a także ze Strzemieszyc przez Kazimierz Górniczy do miejscowości Maczki. 21 grudnia 1883 r. oddano do eksploatacji pierwszy odcinek z Dęblina, przez most na Wiśle do Kielc, natomiast odcinek z Kielc do Dąbrowy uruchomiono 26 stycznia 1885 r. Kolej dla Kielc i regionu stała się oknem na świat, warto wspomnieć, że do czasu uruchomienia kolei podróż z Kielc do Warszawy trwała nawet ponad 20 godzin, podróż koleją skróciła ten czas do kilku godzin. Na dużą skalę mógł rozwijać się transport co spowodowało rozwój m.in. okolicznych  kamieniołomów. Dla usprawnienia transportu towarów budowano kolejki wąskotorowe, które dawały szansę rozwoju tym terenom, które były oddalone od głównych linii kolejowych. 

Na przestrzeni lat, wraz ze wzrostem dostępności komunikacyjnej, rozwojem dróg i transportu kołowego funkcja i rola kolei uległa zmianie, mimo wszystko kolej ciągle się rozwija aby móc  „przyspieszyć” oraz dotrzeć na czas i stać się konkurencyjnym środkiem transportu.

Wszystkim pracownikom kolei życzymy wszystkiego najlepszego i aby zawsze docierali na czas!!!

 

Opracowanie: Konrad Maj

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2020-11-24 16:58:28przez:
Opublikowano:2020-11-24 00:00:00przez: AK
Zmodyfikowano:2020-12-03 11:53przez: AK
Podmiot udostępniający: Archiwum Państwowe w Kielcach
Odwiedziny:860

Rejestr zmian

  • [2020-12-03 11:53:40]AKm
  • [2020-12-03 11:53:24]AKm
  • [2020-12-03 11:52:47]AKm
  • [2020-12-01 12:47:07]AKm
  • [2020-12-01 12:21:12]AKm
  • [2020-12-01 11:07:01]AKm
  • [2020-12-01 10:16:34]AKm
  • [2020-11-24 17:01:49]AKm
  • [2020-11-24 17:01:38]AKm
  • [2020-11-24 16:51:13]AKn